- του Θανάση Κατσιγιάννη, πρώην βουλευτή της Περιφέρειας Αττικής
Οι χρήσεις γης αποτελούν ένα σημαντικό εργαλείο για την ορθολογική οργάνωση του χώρου και τη βελτίωση της ποιότητας ζωής. Το Προεδρικό Διάταγμα που καθορίζει τις κατηγορίες και το περιεχόμενο των χρήσεων γης των Γενικών Πολεοδομικών Σχεδίων είναι αυτό της 23ης/02/1987 γνωστότερο και ως ΦΕΚ 166Δ/06-03-1987 (εκδόθηκε κατ΄επιταγήν του Ν.1561/85 αρθ. 15).
Εδώ και αρκετά χρόνια αποτελεί κοινό τόπο και είναι απαίτηση όλων των σχετικών φορέων των μηχανικών, η ανάγκη τροποποίησής του, προκειμένου να εκσυγχρονιστεί τόσο από πλευράς νέων χρήσεων όσο και από πλευράς περιεχομένου – με τις νέες οικονομικές και αναπτυξιακές συνθήκες. Σταδιακά η ανάγκη τροποποίησης του παραπάνω διατάγματος γινόταν ολοένα και περισσότερο αντιληπτή μπροστά στα αδιέξοδα που οδηγούσε η εκπόνηση ή η αναθεώρηση ΓΠΣ / ΣΧΟΟΑΠ εξαιτίας κάποιων ανεπίκαιρων χρήσεων γης.
Κρίνεται κατ΄αρχήν θετική η προσπάθεια αναθεώρησης των κατηγοριών και του περιεχομένου των χρήσεων γης πλην όμως – φαίνεται και από την διαβούλευση – οτι τα περιεχόμενα στις διάφορες κατηγορίες χρήσεων γης θέλουν ακόμα επεξεργασία.
Χαρακτηριστικά :
1. Στο άρθρο 14 του προς διαβούλευση Π.Δ. που αναφέρεται στις χρήσεις γης για τον εκτός σχεδίου και εκτός οικισμών χώρο επιτρέπεται η ανέγερση κατοικίας ΜΟΝΟ για τον απασχολούμενο με τη κύρια εκμετάλλευση. Αυτό ουσιαστικά θα οδηγήσει σε δραστικό περιορισμό της ανέγερσης κατοικίας εκτός σχεδίου, δημιουργώντας τεράστια προβλήματα και απαξίωση της ακίνητης περιουσίας μεγάλου αριθμού των ελληνικών νοικοκυριών. Επιπλέον θα δημιουργήσει προβλήματα στις περαιτέρω μεταβιβάσεις αυτών των οικοδομών. Άλλωστε εκεί όπου εφαρμόστηκε αντίστοιχη διάταξη, οδήγησε σε προβλήματα χωρίς να βελτιώσει την ποιότητα του περιβάλλοντος που ήταν – υποτίθεται – το ζητούμενο. Αντίθετα ευνοεί ισχυρά οικονομικά κέντρα να αγοράσουν φθηνά μεγάλες εκτάσεις και να τις εκμεταλλευτούν με άλλες χρήσεις πλην κατοικίας (η εμπειρία από την εφαρμογή παρόμοιων διατάξεων στα Π.Δ. χρήσεων γης για Μεσόγεια και τη Λαυρεωτική αυτό δείχνει).
2. Ορισμένα από τα ανώτατα όρια δόμησης ανά οικόπεδο που θέτει για συγκεκριμένες χρήσεις το παραπάνω σχέδιο Π.Δ., θέτουν σοβαρά εμπόδια στην επιχειρηματικότητα (δηλώσεις Προέδρου ΕΒΕΑ). Επιπλέον αποτελεί «μπακαλίστικη» προσέγγιση η θεσμοθέτηση γενικών (ανεξαρτήτως τύπου και μεγέθους πόλης) περιορισμών δομήσιμης επιφάνειας και μάλιστα σε διάταγμα που αναφέρεται σε άλλο αντικείμενο (χρήσεις γης). Τέτοιες διατάξεις μπορούν να προκύψουν κατόπιν σχετικής μελέτης, όπως γίνεται μέχρι σήμερα.
3. Η σύγχυση άλλωστε της πολιτικής ηγεσίας του ΥΠΕΚΑ σχετικά με την διάκριση των όρων : «κατηγορίες και περιεχόμενο χρήσεων γης» και «όροι δόμησης» φαίνεται και στην ανακοίνωση του Υπουργείου με την οποία προσπάθησαν να καθησυχάσουν τους Έλληνες πολίτες ενώ παράλληλα έδωσαν νέα παράταση στη προθεσμία της διαβούλευσης.
4. Επιπλέον, σχετικό κείμενο βουλευτών του ΠΑΣΟΚ που αντιδρούν σε ρυθμίσεις όπως αυτή του αρθ. 14 ζητά «λόγω της σοβαρότητας των άρθρων το σχέδιο ΠΔ να κατατεθεί ως σχέδιο νόμου στη Βουλή». Αν και τούτο δεν αποτελεί μέχρι σήμερα τη συνήθη πρακτική (υπάρχουν κίνδυνοι ανατροπών εξαιτίας της διαμορφωμένης νομολογίας του ΣτΕ), θα μπορούσαμε να οδηγηθούμε μέσα από την κοινοβουλευτική διαδικασία σε μια πιο ολοκληρωμένη προσέγγιση του θέματος, δεδομένου ότι όπως αποδεικνύεται και από τις αντιδράσεις κατα τη διαδικασία της διαβούλευσης, έχουν αγνοηθεί σημαντικές πτυχές του όλου ζητήματος των χρήσεων γης.
ΠΡΟΤΑΣΗ : Ενημέρωση της Επιτροπής Παραγωγής και Εμπορίου με τη διαδικασία της ακρόασης φορέων και έκφραση γνώμης της Επιτροπής πριν την ολοκλήρωση της διαβούλευσης και την έκδοση του σχετικού Π.Δ.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου