ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 225 .000 ! !

ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ


GREENPEACE
Eνάντια στις μεγαλύτερες εταιρίες της Ευρώπης
Κλείσαμε την πόρτα στις μεγαλύτερες εταιρίες της Ευρώπης, ανεβήκαμε και κρεμάσαμε πανό πάνω σε ένα τεράστιο κτίριο, οι αστυνομικοί μας κουβάλησαν, μας έσυραν, μας συνέλαβαν...
Κάθε στιγμή από την χθεσινή δράση ήταν μοναδική και άξιζε από το πρώτο έως το τελευταίο λεπτό γιατί έτσι η Greenpeace ανάγκασε όλο τον επιχειρηματικό κόσμο της Ευρώπης να ακούσει το αίτημα για μείωση των αερίων του θερμοκηπίου κατά 30% μέχρι το 2020.
Η αλήθεια είναι μία: κάποιες εταιρίες δεν επιθυμούν αυτή τη δέσμευση της Ευρώπης και ξοδεύουν εκατομμύρια ευρώ για να επηρεάσουν αρνητικά τις πολιτικές αποφάσεις.
Με τη χθεσινή μας δράση αναγκάσαμε τους διοργανωτές του European Business Summit, να μας δώσουν το λόγο στην προγραμματισμένη τους συνέντευξη τύπου και να καλέσουμε τις εταιρίες αυτές να ακολουθήσουν το παράδειγμα πολλών μεγάλων εταιριών που επιθυμούν μια πιο πράσινη και ανταγωνιστική ευρωπαϊκή οικονομία. Δεν ήταν λίγες αυτές που μας είπαν ότι θέλουν να αλλάξουν στάση!
Τίποτα από όλα αυτά δε θα μπορούσε να γίνει, χωρίς την οικονομική ενίσχυση των υποστηρικτών μας. Αυτή ακριβώς η υποστήριξη μας κάνει οικονομικά ανεξάρτητους και μας δίνει την ελευθερία να τα βάζουμε με εταιρίες και κυβερνήσεις και να απαιτούμε να αλλάξουν πολιτική.
Για να συνεχίσουμε την ανεξάρτητη δράση μας, χρειαζόμαστε κι εσένα.

ΔΑΣΙΚΟΙ ΧΑΡΤΕΣ ΕΝ ΟΨΕΙ. ΤΙ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΓΝΩΡΙΖΟΥΝ ΟΙ ΠΟΛΙΤΕΣ
  • Nικόλαος -Κομνηνός Χλέπας Αν. Καθηγητής Πανεπιστημίου Αθηνών
Η περιοχή της Βορειοανατολικής Αττικής χαρακτηρίζεται μέχρι και σήμερα από τον δασικό της πλούτο. Στις αρχές του 20ου αιώνα ήταν αραιοκατοικημένη, όμως ήδη με την άφιξη των προσφύγων άρχισε να πυκνώνει ο πληθυσμός. Στις μεταπολεμικές δεκαετίες, το όμορφο φυσικό της περιβάλλον προσέλκυσε μεγάλο αριθμό νέων κατοίκων που αναζήτησαν εδώ μια καλύτερη ποιότητα ζωής, την ώρα όπου το λεκανοπέδιο, αλλά και πολλές άλλες περιοχές της Αττικής υποβαθμίζονταν από την άναρχη δόμηση και τη ρύπανση του περιβάλλοντος.

Πρόκειται για μια εξέλιξη κοινή, λίγο-πολύ, σε όλες τις μεγαλουπόλεις της εποχής μας, όπου η έξοδος των κατοίκων προς τα προάστια συνδέθηκε με την επιδίωξη βελτίωσης των  συνθηκών διαβίωσης, αλλά και τη διαφύλαξη, ιδίως στις αναπτυγμένες χώρες, της ποιότητας του περιαστικού περιβάλλοντος.

Η συνύπαρξη ενός αραιοδομημένου, πολεοδομικά οργανωμένου οικιστικού ιστού γύρω από τις πόλεις με ένα όμορφο φυσικό περιβάλλον, καθώς και με δασικές εκτάσεις, αποτελεί συνηθισμένη εικόνα σε όλες σχεδόν τις μεγαλουπόλεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης. Αυτή η ωραία και αρμονική εικόνα θα μπορούσε να επικρατεί και στα περίχωρα της Αθήνας, αν δεν είχε ματαιωθεί από δύο παράγοντες με διαφορετικούς στόχους, αλλά με κοινό αποτέλεσμα: Τη μυωπική κερδοσκοπική τσιμεντοποίηση, από την μία πλευρά, και έναν εξίσου μυωπικό, ακραίο και εξωπραγματικό, δήθεν «φιλοπεριβαλλοντικό» δογματισμό, από την άλλη.  Το κοινό αποτέλεσμα που «πέτυχαν» και οι δύο αυτοί, εχθρικοί ως προς τις προθέσεις αλλά σύμμαχοι ως προς το αποτέλεσμα, παράγοντες, ήταν η ματαίωση ενός ορθολογικού, οικιστικά λειτουργικού, αλλά και φιλικού προς το περιβάλλον πολεοδομικού και δασικού σχεδιασμού. Κοινή και προσφιλής και στους δύο παράγοντες μέθοδος ήταν η αμφισβήτηση των ορίων. Όσο η κερδοσκοπία του τσιμέντου αμφισβητούσε τα όρια του δάσους και των δασικών εκτάσεων, άλλο τόσο η δήθεν «φιλοπεριβαλλοντική» πλευρά αμφισβητούσε τα όρια των οικισμών. Ως προς την τελευταία, αυτό που «πέτυχε» ήταν ένα κλασικό παράδειγμα «ετερογονίας των σκοπών»: Αντί να προστατέψει, συνέβαλε αποφασιστικά στην καταστροφή τόσο του δασικού όσο και του οικιστικού περιβάλλοντος.

Και όμως: τα πράγματα θα μπορούσαν να έχουν εξελιχθεί διαφορετικά: Εδώ και δεκαετίες, τα αρμόδια όργανα της Πολιτείας είχαν προχωρήσει σε μια πρώτη οριοθέτηση των οικισμών. Στην περίπτωση μάλιστα του πολύπαθου Αγίου Στεφάνου, καθώς και της Άνοιξης, η σχετική οριοθέτηση είχε γίνει από το 1940, πολύ πριν οριοθετηθούν και αποκτήσουν σχέδιο πόλης ορισμένα μεγαλοαστικά προάστια σε γειτονικές περιοχές. Αργότερα, στη δεκαετία του 1970, με νομαρχιακές αποφάσεις οριοθετήθηκαν περισσότεροι οικισμοί. Παράλληλα, το Σύνταγμα και η νομοθεσία προέβλεψαν τη σύνταξη δασολογίου και δασικών χαρτών, με ρυθμίσεις όπου αυτές  του ν. 248/1976 και του ν. 998/1979 με διαδικασίες για τη χαρτογράφηση των δασών και των δασικών εκτάσεων, καθώς και τον χαρακτηρισμό εκτάσεων ως δασικών, σε περίπτωση έλλειψης δασολογίου.

Σε μια ευνομούμενη Πολιτεία με αποτελεσματική δημόσια διοίκηση, πολύ γρήγορα θα είχε οριοθετηθεί σαφώς το δάσος και θα είχαν αξιοποιηθεί τα ήδη προσδιορισθέντα όρια των οικισμών, προκειμένου να προχωρήσει γρήγορα ο πολεοδομικός σχεδιασμός, να οργανωθούν σύγχρονοι, λειτουργικοί και φιλικοί προς το περιβάλλον οικισμοί σε μια περιοχή που ήδη δέχονταν ισχυρότατες οικιστικές πιέσεις.

Όμως, ήδη από τη δεκαετία του 1980 ανακόπτεται η όποια προσπάθεια ορθολογικού σχεδιασμού της περιοχής. Με πράξεις αναδάσωσης, οι δασικές υπηρεσίες αρχίζουν να αμφισβητούν τα όρια των οικισμών και να «επεκτείνονται» προς αυτές,  δεσμεύοντας περιοχές που κατοικούνταν από δεκαετίες και κτίζονταν με νόμιμες άδειες της πολεοδομίας (όπως το 1982 στον Αγ. Στέφανο και την Άνοιξη), ενώ από τότε άρχισε και η έμμεση αμφισβήτηση των ορίων σε δικαστικές αποφάσεις. Τη δεκαετία του 1990 ακυρώνεται με δικαστική απόφαση η πολεοδομική μελέτη για τμήμα του Αγίου Στεφάνου και ματαιώνεται η σύγχρονη πολεοδομική οργάνωση μιας πόλης 20.000 κατοίκων που εξακολούθησε να οικοδομείται με όρους «οικισμού προς του 1923», δηλ. με ρυθμίσεις που δημιουργήθηκαν πριν από έναν σχεδόν αιώνα για χωριά και μικρές κωμοπόλεις. Ακολούθησε η καταστροφική πυρκαγιά του 2009 που αφάνισε ένα μεγάλο μέρος του δασικού πλούτου και κατέστρεψε ακόμη και κατοικίες μέσα στους οικισμούς. Με ακατανόητες μεθόδους και επιλογές, η πράξη αναδάσωσης που ακολούθησε τον Φεβρουάριο του 2010, επέκτεινε την αναδασωτέα έκταση ακόμη βαθύτερα μέσα στα όρια του οικισμού του Αγίου Στεφάνου (αγγίζοντας ακόμη και το δημαρχείο της πόλης!), αγνοώντας νομικά ισχυρά όρια και «παγώνοντας» τις περιουσίες και τις κατοικίες χιλιάδων καλόπιστων και νομοταγών ανθρώπων που είχαν πάρει νόμιμες οικοδομικές άδειες πριν από πολλά χρόνια και είχαν πληρώσει πολλά εκατομμύρια ευρώ σε φόρους και εισφορές για να βρεθούν να είναι ξαφνικά «παράνομοι» και σε πολύ χειρότερη θέση από τον οποιοδήποτε «αυθαίρετο οικιστή».

Ήταν προφανές ότι η Πολιτεία έπρεπε επιτέλους να παρέμβει, να δώσει ένα τέλος στον γραφειοκρατικό παραλογισμό και την κατάλυση κάθε έννοιας κράτους δικαίου και προστασίας των δικαιωμάτων και της δικαιολογημένης εμπιστοσύνης των πολιτών. Άλλωστε, αυτή τη νομοθετική παρέμβαση για την οριστική ρύθμιση του καθεστώτος των περιοχών αυτών τη ζητούσαν επίμονα οι ίδιοι οι πολίτες αλλά και οι αιρετοί της αυτοδιοίκησης εδώ και πολλά χρόνια από την κεντρική εξουσία.

Τελικά, ψηφίστηκε ο ν. 3889/2010, ο οποίος ρυθμίζει τόσο ζητήματα των δασικών χαρτών όσο και την πολεοδομική οργάνωση των περιοχών αυτών. Το δάσος όσο και η πόλη φαίνεται ότι θα αποκτήσουν ισχυρά όρια και σχέδιο. Το θέμα όμως είναι πως, με ποιό καθεστώς, με ποια κριτήρια, με ποιες διαδικασίες και με ποιο κόστος.

Ας ξεκινήσουμε με τα δάση και τις δασικές εκτάσεις:

Ο νόμος (άρθρο 13) προβλέπει την κατάρτιση των δασικών χαρτών από την αρμόδια Διεύθυνση Δασών στο νομό ή, μετά από σχετική υπουργική απόφαση, από ιδιωτικά γραφεία δασικών μελετών. Σε περιοχές υπό κτηματογράφηση, η κατάρτιση του δασικού χάρτη μπορεί να γίνει και από την εταιρεία «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.» με αναθέσεις σε ιδιωτικά γραφεία δασικών μελετών.

Ως βάση για τον προσδιορισμό των δασικών περιοχών λαμβάνεται τόσο η παλαιότερη όσο και η πλησιέστερη προς τον χρόνο κατάρτισης του δασικού χάρτη αεροφωτογραφία. Αν η παλαιότερη είναι απρόσφορη λόγω κλίμακας ή ποιότητας, τότε χρησιμοποιείται η αεροφωτογράφηση έτους λήψης 1960. Επιπλέον, σύμφωνα με το άρθρο 25, παρ. 7 εδ β του νόμου, κατά την διαδικασία κατάρτισης, θεώρησης και κύρωσης του δασικού χάρτη «λαμβάνονται υποχρεωτικά υπόψη»
:
 αα. οι τελεσίδικες ενώπιον της Διοικήσεως πράξεις χαρακτηρισμού των Δασαρχών και οι αποφάσεις των Επιτροπών Δασικών Αμφισβητήσεων, και 
ββ. οι πράξεις κήρυξης εκτάσεων, σαφώς οριοθετημένων, ως αναδασωτέων. Τούτο σημαίνει ότι οι εκτάσεις που έχουν ήδη πράξη χαρακτηρισμού ή έχουν κηρυχθεί αναδασωτέες, θα συμπεριληφθούν στον δασικό χάρτη, εκτός αν με ειδική και εμπεριστατωμένη αιτιολογία (λ.χ. περί τεκμηριωμένης πλάνης της διοίκησης κλπ.) το αρμόδιο όργανο δεν τις συμπεριλάβει.
Μετά την κατάρτισή του, ο δασικός χάρτης θεωρείται από την αρμόδια διεύθυνση δασών και αμέσως μετά αναρτάται, με μέριμνα της αρμόδιας διεύθυνσης δασών: 
α. Σε εμφανή θέση των γραφείων της
β. στο οικείο Δασαρχείο, στα δημοτικά και τοπικά δημοτικά ή «διαμερισματικά» καταστήματα των οικείων δήμων, καθώς και μέσω διαδικτύου από τις ιστοσελίδες του Υπουργείου Περιβάλλοντος Κ.Α. (www.ypeka.gr), της οικείας Περιφέρειας (www.patt.gov.gr), της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής (www.att.gov.gr)  και της εταιρείας «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.» (www.ktimatologio.gr) και όπου αλλού προβλέπεται από την οικεία νομοθεσία. Έτσι, είναι αρκετά εύκολο για τον πολίτη να πληροφορηθεί εγκαίρως ότι έχουν αναρτηθεί οι δασικοί χάρτες που τον ενδιαφέρουν.

Σχετικές ανακοινώσεις δημοσιεύονται τόσο στις εν λόγω ιστοσελίδες, όσο και σε δύο ημερήσιες εφημερίδες πανελλαδικής κυκλοφορίας και μια τοπική εφημερίδα.

Μετά την τελευταία δημοσίευση στον τύπο ξεκινά μια αποκλειστική προθεσμία 45 ημερών, εντός της οποίας μπορούν εκείνοι που επικαλούνται εμπράγματα ή ενοχικά δικαιώματα να υποβάλουν αντιρρήσεις. Οι ενδιαφερόμενοι θα πρέπει να μην αμελήσουν την εν λόγω προθεσμία, διότι, εάν δεν υποβληθούν αντιρρήσεις, τότε ο δασικός χάρτης καθίσταται οριστικός με πλήρη αποδεικτική ισχύ.

Οι εν λόγω «αντιρρήσεις» πρέπει να έχουν συγκεκριμένο περιεχόμενο και είναι σκόπιμο οι πολίτες να αναζητήσουν την συνδρομή τόσο του νομικού όσο και του τεχνικού τους συμβούλου. Οι αντιρρήσεις μπορούν να υποβληθούν ηλεκτρονικά μέσω της ιστοσελίδας της εταιρίας «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.» ή σε οποιοδήποτε Κ.Ε.Π. αυτοπροσώπως ή με εξουσιοδοτημένο αντιπρόσωπο. Τις αντιρρήσεις εξετάζουν οι τριμελείς Επιτροπές Εξέτασης Αντιρρήσεων (ΕΠΕΑ) που συγκροτούνται με απόφαση του Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης Αττικής. Με βάση τις αποφάσεις των ΕΠΕΑ επί των αντιρρήσεων, ο δασικός χάρτης συμπληρώνεται και διορθώνεται, εάν είχε εμφιλοχωρήσει πλάνη της διοίκησης ή έγιναν δεκτές, εν όλω ή εν μέρει, κάποιες αντιρρήσεις. Στη συνέχεια θεωρείται από τη Διεύθυνση Δασών ο χάρτης, υποβάλλεται στον Γ.Γ. της Αποκεντρωμένης Διοίκησης και κυρώνεται με απόφασή του που δημοσιεύεται σε ΦΕΚ. Ο δασικός χάρτης είναι πλέον οριστικός, έχει πλήρη αποδεικτική ισχύ και στις εν λόγω εκτάσεις εφαρμόζεται η δασική νομοθεσία.

Κατά των πράξεων κύρωσης δασικών χαρτών, η μόνη δυνατότητα που απομένει στον πολίτη είναι η άσκηση αιτήσεως ακυρώσεως ενώπιον του Συμβουλίου της Επικρατείας. Πάντως, οι πολίτες που υφίστανται ζημία από σχετικές πράξεις και παραλείψεις της Διοίκησης και είχαν ενεργήσει με καλή πίστη, μπορούν σε κάθε περίπτωση να ζητήσουν και αποζημίωση από τα ελληνικά αλλά και από το Ευρωπαϊκό Δικαστήριο Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων.

Ως προς τα όρια των οικισμών και τους δασικούς χάρτες επισημαίνονται τα ακόλουθα:

Για τις περιοχές όπου η κατάρτιση των δασικών χαρτών έχει ολοκληρωθεί ή βρίσκεται σε εξέλιξη, η αρμόδια διεύθυνση δασών ή η εταιρεία «ΚΤΗΜΑΤΟΛΟΓΙΟ Α.Ε.» στέλνουν, μεταξύ άλλων, στους ΟΤΑ της περιοχής αντίγραφα των χαρτών προκειμένου οι υπηρεσίες τους να επισημάνουν με περίγραμμα τα όρια των οικισμών τους που έχουν οριοθετηθεί καθώς και τα όρια πολεοδομικών μελετών και σχεδίων πόλεως ή των ρυμοτομικών σχεδίων. Στη συνέχεια τα αντίγραφα αυτά επιστρέφονται στον αποστολέα.

Ιδιαίτερα σημαντικό για τις περιοχές της Βορειοανατολικής Αττικής (όπως για την Άνοιξη και τον Άγιο Στέφανο) είναι το άρθρο 24 του νόμου, όπου αρκετοί οικισμοί (τα όρια των οποίων δεν έχουν μέχρι στιγμής ακυρωθεί) χαρακτηρίζονται πλέον ως «οικισμοί στερούμενοι νόμιμης έγκρισης». Έτσι, φαίνεται να υιοθετείται από το νομοθέτη μια αντίληψη περί «μη ισχύος» των παλαιότερων πράξεων της διοίκησης (λ.χ. νομαρχιακών αποφάσεων) με τις οποίες είχαν οριοθετηθεί αυτοί οι οικισμοί ως «οικισμοί προ του 1923». Έτσι, εάν υπάρχουν εκτάσεις, σε όρια των περιοχών που χαρακτηρίζονται στον υπό ανάρτηση δασικό χάρτη ως δασικές και συγχρόνως περιλαμβάνονται:
α. εντός οικισμών οι οποίοι δεν έχουν οριοθετηθεί σύμφωνα με τις διατάξεις των προεδρικών διαταγμάτων της 21.11-1.12.1979, της 2.3-13.3.1981, ή της 24.4-3.5.1985 αλλά σύμφωνα με άλλες διατάξεις (όπως λ.χ. με νομαρχιακές αποφάσεις), ή
β. εντός των ορίων σχεδίων πολεοδομικών μελετών και σχεδίων πόλεως που δεν έχουν εγκριθεί για οποιονδήποτε λόγο, προβλέπεται ότι για τις περιοχές αυτές (όπως για την Άνοιξη και τον Άγιο Στέφανο), μέχρι την ανάρτηση του δασικού χάρτη η έκδοση νέων οικοδομικών αδειών ή αδειών επέκτασης επιτρέπεται μόνο αν βεβαιώνεται από το οικείο Δασαρχείο ότι ο χαρακτήρας τους δεν είναι δασικός.

Από την ανάρτηση του δασικού χάρτη η έκδοση οικοδομικών αδειών σε περιοχές που χαρακτηρίζονται από αυτόν ως δασικές, επιτρέπεται μόνο σύμφωνα με τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας, ύστερα από άδεια της αρμόδιας δασικής αρχής, ακόμα και στην περίπτωση που η περιοχή τελεί υπό διαδικασία πολεοδόμησης.

Μετά την ανάρτηση του δασικού χάρτη, αναστέλλεται επί δύο (2) έτη, με απόφαση του Υπουργού ΠΕΚΑ η έκδοση ή η αναθεώρηση οικοδομικών αδειών. Η αναστολή μπορεί να παρατείνεται για ένα (1) ακόμη έτος με απόφαση του ίδιου Υπουργού, εφόσον συντρέχει σπουδαίος λόγος.

Σε αυτές τις περιπτώσεις, με μέριμνα του οικείου Δήμου συντάσσεται το αργότερο εντός εννέα (9) μηνών από την τελευταία ανάρτηση του δασικού χάρτη «πλήρης έκθεση».

Προτού υποβάλει την εν λόγω έκθεση, ο Δήμος οφείλει να έχει προσκαλέσει δημόσια τους ενδιαφερόμενους να του υποβάλουν κάθε αποδεικτικό, των ανωτέρω, στοιχείο μέσα σε τρεις (3) μήνες από την τελευταία ανάρτηση του δασικού χάρτη.

Η εν λόγω έκθεση του δήμου υποβάλλεται στα αρμόδια Δασαρχεία για τη διατύπωση γνώμης και στη συνέχεια αποστέλλεται στο ΥΠΕΚΑ για γνώμη των υπηρεσιών του που διαβιβάζεται στο Κεντρικό ΣΧΟΠ, για να γνωμοδοτήσει αν συντρέχουν προϋποθέσεις πολεοδόμησης.

Στη συνέχεια, εφόσον ο δασικός χαρακτήρας της περιοχής έχει μεταβληθεί με πράξεις της ίδιας της Διοίκησης και συντρέχουν προϋποθέσεις για την πολεοδόμησή της, ο Υπουργός ΠΕΚΑ εκδίδει πράξη για την περαίωση της διαδικασίας κύρωσης του δασικού χάρτη και την έναρξη της διαδικασίας πολεοδόμησής της.

Κατά την πολεοδόμηση:
- Τα αδόμητα τμήματα, ανάλογα με το μέγεθός τους, χαρακτηρίζονται ως άλση και πάρκα, διεπόμενα από τις διατάξεις της δασικής νομοθεσίας ή δομούνται με ειδικούς όρους και περιορισμούς δόμησης και
- Καθορίζονται αυστηροί όροι και περιορισμοί δόμησης των πολεοδομούμενων τμημάτων για την προστασία και την ανάδειξη της δασικής βλάστησης.
- Εξαιρούνται από την πολεοδόμηση τα τμήματα που διατηρούν το δασικό χαρακτήρα τους και παραμένουν εκτός σχεδίου.

Τόσο η διαδικασία όσο και τα ουσιαστικά κριτήρια που επιστρατεύει ο νόμος, προκαλούν εύλογα ερωτηματικά και ανησυχία στους πολίτες. Τι θα γίνει τελικά με τα αδόμητα οικόπεδα εντός οικισμού; Τι θα ισχύσει ως προς την εισφορά σε γη και σε χρήμα, όταν θα πολεοδομηθούν οι περιοχές τους; Αυτή τη στιγμή, αυτό που προέχει είναι η εγρήγορση όλων των ενδιαφερομένων και η έγκαιρη και καλά προετοιμασμένη προάσπιση των συνταγματικά κατοχυρωμένων δικαιωμάτων τους ενώπιον των αρμόδιων αρχών.

ΝΕΟ ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΟ BLOG
Ένα νέο blog του πάντα δραστήριου και ευαισθητοποιημένου στα ζητήματα του περιβάλλοντος Μιχάλη Αποστολόπουλου. Αξίζει να το επισκευθήτε και να συμμετάσχετε.



GREENPEACE ΟΔΗΓΟΣ ΜΕΤΑΛΛΑΓΜΕΝΩΝ 2011
Επειδή η εταιρία "ΔΕΛΤΑ Α.Ε." μέσω της δικαστικής οδού προσπαθεί να απαγορεύσει την κυκλοφορία του ΟΔΗΓΟΥ ΚΑΤΑΝΑΛΩΤΩΝ 2011 της Greenpeace για τα μεταλλαγμένα στα ζωικά προϊόντα, παραθέτουμε το σχετικό αρχείο για να μπορεί να το κατεβάσει κάθε ενδιαφερόμενος πολίτης.
Για να κατεβάσετε το αρχειο (σε μορφή pdf) ΚΑΝΤΕ ΚΛΙΚ ΣΤΗΝ ΕΙΚΟΝΑ



ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 13 ΓΕΝΑΡΗ 2011
ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ZERO WASTE
  • ρεπορταζ ΓΙΩΡΓΟΣ ΚΟΛΛΙΑΣ



Την Πέμπτη 13 Γενάρη 2011 πραγματοποιήθηκε στην Θεσσαλονίκη μια πολύ ενδιαφέρουσα ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ, στο πλαίσιο του έργου ZERO WASTE (1G-MED08-533) «ΜΗΔΕΝΙΣΜΟΣ ΔΗΜΟΤΙΚΩΝ ΑΠΟΡΡΙΜΜΑΤΩΝ ΜΕ ΧΑΜΗΛΟ ΚΟΣΤΟΣ ΤΟΥ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ - MED2007-2013», στην οποία συμμετείχα, μετά από πρόσκληση από την Οργανωτική Επιτροπή.

Α. ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ ΤΟΥ ZERO WASTE
ΤΟ ΛΟΓΟΤΥΠΟ ΤΟΥ ZERO WASTE

Το έργο Low Cost-Zero Waste Municipality ξεκίνησε να υλοποιείται τον Μάιο του 2009, μέσω του Προγράμματος «Μεσογειακός Χώρος 2007-2013».
Το έργο στοχεύει στην ανάπτυξη εργαλείου για την δημιουργία ενός ολοκληρωμένου συστήματος διαχείρισης απορριμμάτων για τις Τοπικές Αυτοδιοικήσεις, με στοχευμένες δράσεις ευαισθητοποίησης και ενημέρωσης των πολιτών, για πρόληψη / μείωση των απορριμμάτων, την επαναχρησιμοποίηση, την ανακύκλωση υλικών και την κομποστοποίηση / λιπασματοποίηση των οργανικών απορριμμάτων.
Στο πλαίσιο του έργου θα πραγματοποιηθεί, επίσης, μια πιλοτική εφαρμογή οικιακής κομποστοποίησης σε επιλεγμένους Δήμους και νοικοκυριά. Επίσης θα εκπαιδευτούν σε θέματα κομποστοποίησης οι κάτοικοι των Δήμων που θα πάρουν κάδο, ενώ παράλληλα θα εκπαιδευτούν και δημοτικοί υπάλληλοι για την υποστήριξη και συνέχιση του έργου από τους Δήμους.
Το εταιρικό σχήμα του έργου:
ΕΥΞΕΙΝΗ ΠΟΛΗ – ΔΙΚΤΥΟ ΤΟΠΙΚΩΝ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΕΩΝ ΓΙΑ ΤΗΝ ΚΟΙΝΩΝΙΚΗ, ΠΟΛΙΤΙΣΤΙΚΗ, ΤΟΥΡΙΣΤΙΚΗ, ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗ και ΑΓΡΟΤΙΚΗ ΑΝΑΠΤΥΞΗ  ΕΛΛΑΔΑ
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ  ΕΛΛΑΔΑ
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ – ΕΡΓΑΣΤΗΡΙΟ ΜΕΤΑΔΟΣΗΣ ΘΕΡΜΟΤΗΤΑΣ και ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝΤΙΚΗΣ ΜΗΧΑΝΙΚΗΣ  ΕΛΛΑΔΑ
ΔΗΜΟΣ RAGUSA ΣΙΚΕΛΙΑΣ   ΙΤΑΛΙΑ
ΑΥΤΟΝΟΜΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΒΑΡΚΕΛΩΝΗΣ  ΙΣΠΑΝΙΑ
ΕΡΕΥΝΗΤΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ BISTRA PTUJ  ΣΛΟΒΕΝΙΑ
BRGM – ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΚΟ ΓΕΩΛΟΓΙΚΟ ΚΕΝΤΡΟ ΠΕΡΙΦΕΡΕΙΑΣ PROVENCE ALPES COTE-D; AZUR   ΓΑΛΛΙΑ.

Οι περιοχές του έργου:
1. Ελλάδα – Αττική, Κεντρική Μακεδονία, Πελοπόννησος, Στερεά Ελλάδα
2. Γαλλία – Προβηγκία-Άλπεις-Κυανή Ακτή (Provence-Alpes-Cote d'Azur) και Languedoc-Roussillon
3. Σλοβενία - Ptuj
4. Ιταλία – Σικελία
5. Ισπανία – Καταλονία

Β. ΟΙ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ ΣΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Στην συνάντηση συμμετείχαν με εισηγητές οι παρακάτω Φορείς:
ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΕΙΟ ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΟ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ
ΕΥΞΕΙΝΗ ΠΟΛΗ
ΟΙΚΟΛΟΓΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ
ΔΗΜΟΣ ΝΕΑΠΟΛΗΣ – ΣΥΚΕΩΝ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΤΑΙΡΙΑ ΑΞΙΟΠΟΙΗΣΗΣ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ Α.Ε.
ΣΥΣΤΗΜΑ ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗΣ ΣΥΣΚΕΥΩΝ Α.Ε.
ECOELASTIKA Α.Ε.
ΣΥΝΔΕΣΜΟΣ ΟΡΓΑΝΙΣΜΩΝ ΤΟΠΟΙΚΗΣ ΑΥΤΟΔΙΟΙΚΗΣΗΣ ΝΟΜΟΥ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗΣ



Γ. Η ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΤΟ ΠΑΝΕΛ ΤΗΣ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗΣ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Ο κ. ΚΑΡΑΓΙΑΝΝΙΔΗΣ
Η συνάντηση εργασίας ξεκίνησε με ομιλία του κ. Αβραάμ Καραγιαννίδη Αναπληρωτή Καθηγητή Α.Π.Θ. - Τμήμα Μηχανολόγων Μηχανικών, Εργαστήριο Μετάδοσης Θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής, ο οποίος αφού ανακοίνωσε το Πρόγραμμα, ανέλυσε τους σκοπούς της Συνάντησης.
Στην συνέχεια τον λόγο πήρε η πρώτη εισηγήτρια κ. Σοφία Σκαρβέληεκπροσωπώντας την «ΕΥΞΕΙΝΟ ΠΟΛΗ». Η εισήγησή της είχε θέμα «Μεσογειακή Συνεργασία στον τομέα της διαχείρισης δημοτικών απορριμμάτων: το έργο Zero Waste”. Ανέπτυξε με σαφή τρόπο τους στόχους του συγκεκριμένου έργου, την πρόοδο που έχει επιτευχθεί μέχρι τώρα και παρουσίασε τις επόμενες ενέργειες, στα πλαίσια του έργου.


Ο κ. ΚΙΡΚΙΤΣΟΣ
Επόμενος εισηγητής ήταν ο κ. Φίλιππος Κιρκίτσος, Πρόεδρος της Ελληνικής Εταιρίας Ανακύκλωσης, με θέμα εισήγησης «Ορθολογική Διαχείριση Απορριμμάτων – Εφαρμογή συστημάτων «Πληρώνω Όσο Πετάω-Π.Ο.Π.» στην Ελλάδα». Ο κ. Κιρκίτσος αναφέρθηκε στην εκτίμηση έως και τετραπλασιασμού του κόστους διαχείρισης απορριμμάτων τα επόμενα χρόνια και οι Δήμοι πρέπει πλέον να δουν σοβαρά τι μπορούν να κάνουν για την πρόληψη - μείωση του όγκου των απορριμμάτων, σε συνδυασμό με την νέα νομοθεσία για πληρωμή πλέον με τον τόνο στην τελική διάθεση. Τόνισε ότι οι δυνατότητες που υπάρχουν σήμερα ιεραρχούνται σε δύο κατηγορίες (α΄ προτεραιότητας - β΄ προτεραιότητας), Στην α΄προτεραιότητα τοποθέτησε τις εξής δράσεις:
-πρόληψη στην παραγωγή (κίνητρα και αντικίνητρα - ανταλλαγή προϊόντων - Πληρώνω όσο Πετάω)
- πλήρη εφαρμογή της Ανακύκλωσης
- νεα συστήματα εναλλακτικής διαχείρισης (έπιπλα-φάρμακα-επικίνδυνα οικιακά, οργανικά οικιακά)
-κέντρα ανακύκλωσης ανά Δήμο
-προγράμματα ενημέρωσης.
Στην β΄προτεραιότητα τοποθέτησε 
- την διαχείριση κλαδεμάτων
- την  οικιακή κομποστοποίηση.
Στην συνέχεια αναφέρθηκε στο κόστος και απέδειξε ότι είναι ΚΑΙ συμφέρουσα οικονομικά για τους Δήμους η Ανακύκλωση. Τέλος αναφέρθηκε αναλυτικά στο σύστημα Πληρώνω Όσο Πετάω, το οποίο εφαρμόζεται στις 14 από τις 15 παλαιές χώρες της Ε.Ε. (πλην της Ελλάδας) και πιλοτικά στον Δήμο Ελευσίνας (ολόκληρη η εισήγηση του κ. Κρκίτσου μαγνητοφωνημένη στο τέλος του άρθρου).
Ο κ. ΔΑΝΙΗΛΙΔΗΣ
Ο Δήμαρχος Νεάπολης – Συκεών Θεσσαλονίκης κ. Σίμος Δανιηλίδης ακολούθησε αναλύοντας το θέμα «Στρατηγικές ελαχιστοποίησης απορριμμάτων στο Δήμο Νεάπολης – Συκεών». Μέσα από την εισήγησή του έγινε σαφές ότι το πρόγραμμα ανακύκλωσης – κομποστοποίησης του παλαιού Δήμου Νεάπολης είχε σημαντική επιτυχία και οι προοπτικές του είναι πάρα πολύ καλές. Ήδη καλύπτει το 3,5% των νοικοκυριών, που σημαίνει 200 τόνοι απορριμμάτων / έτος. Χαρακτηριστικό είναι ότι τα νοικοκυριά που συμμετείχαν στο πρόγραμμα πέτυχαν μείωση των απορριμμάτων που καταλήγουν στον ΧΥΤΑ σε ποσοστό 28-51%. Αναφέρθηκε στην αναγκαιότητα να δοθεί προτεραιότητα στην ανακύκλωση – επαναχρησιμοποίηση. Σημαντικό είναι ότι υπάρχει στενή συνεργασία όχι με ιδιώτες άλλα με το Α.Π.Θ. και Ευρωπαίκούς Οργανισμούς για την εκπόνηση και υλοποίηση των προγραμμάτων ανακύκλωσης – κομποστοποίησης.
Ο κ. ΦΑΜΕΛΟΣ
Από την Τοπική Αυτοδιοίκηση και ο επόμενος εισηγητής. Ο κ. Σωκράτης Φάμελος εντεταλμένος Δημοτικός Σύμβουλος Θέρμης ανέπτυξε εισήγηση με τίλτο: «Δράσεις μείωσης απορριμμάτων που διατίθενται για ταφή. Μελέτη περίπτωσης: Δήμος Θέρμης».
Εισαγωγικά είπε ότι, κατά την άποψή του, η στρατηγική της Ε.Ε. για το Περιβάλλον έχει σαφή προοδευτικά χαρακτηριστικά κι όχι νεοφιλελεύθερα, όπως άλλες πολιτικές της, Η βασική "γραμμή" της είναι ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ - ΜΗΔΕΝΙΚΑ ΑΠΟΒΛΗΤΑ.
Τόνισε ότι η ανακύκλωση επηρρεάζει άμεσα και την οικονομία και την ποιότητα ζωής και το ζήτημα των βιώσιμων πόλεων, πέρα από το περιβάλλον.
Εκτίμησε ότι σήμερα χρειάζεται εκσυγχρονισμό όλου του συστήματος από την αποκομιδή μέχρι την τελική διάθεση και συγκεκριμένα σχεδιασμός τοποθέτησης των κάδων, σχεδιασμός των δρομολογίων με συστήματα gps, πάρκα ανακύκλωσης, διαχείριση μπάζων. Μια τέτοια δράση έχει υλοποιήσει, με ικανοποιητικά αποτελέσματα, ο Δήμος Θέρμης.

Ο κ. ΚΑΡΚΑΝΙΑΣ
Ο κ. Χρήστος Καρκανιάς από το Εργαστήριο Μετάδοσης θερμότητας και Περιβαλλοντικής Μηχανικής, Τμήμα Τεχνολόγων Μηχανικών του Αριστοτέλειου του Πανεπιστήμιου Θεσσαλονίκης, ανέλυσε το θέμα "Επιχειρησιακά σχέδια ελαχιστοποίησης στερεών αποβλήτων για Ελληνικούς Καλλικρατικούς Δήμους προς αντιμετώπιση των επερχομένων αυξήσεων στα κόστη ορθολογικής διαχείρισης". Στα πλαίσια της εισήγησής του αναφέρθηκε στο γεγονός ότι, πέρα από το ότι η Ελληνική νομοθεσία επιβάλλει την μείωση του όγκου των προς διάθεση απορριμμάτων, η μείωση επιβάλλεται και από την αναμενόμενη αύξηση του κόστους τελικής διάθεσης, λόγω της ανά τόνο χρέωσης. Ήδη η εφαρμογή μεθόδων ορθολογικής διαχείρισης των αποβλήτων σε χώρες της Ε.Ε. είχε ως αποτέλεσμα την σημαντική μείωση του κόστους διαχείρισής τους. Το επιχειρησιακό σχέδιο θα πρέπει να εκπονείται με ορίζοντα 10ετιας και πρέπει να προβλέπει:
-την περιβαλλοντικά, οικονομικά και κοινωνικά επιδιωκόμενα
-συγκεκριμένη και κοστολογημένη στρατηγική
-την ενεργοποίηση πολιτών και κοινωνικών φορέων
-την συνεχή παρακολούθηση του έργου
Επιδιωκόμενα αποτελέσματα του σχεδίου είναι:
-η βελτίωση της ποιότητας ζωής των κατοίκων
ορθολογική διαχείριση του αστικού περιβάλλοντος της πόλης
-εκσυγχρονισμός του συστήματος διαχείρισης των παραγόμενων αστικών αποβλήτων
-μείωση της οικονομικής επιβάρυνσης του Δήμου
Το επιχειρησιακό σχέδιο διαμορφώνεται ως εξής:
-αποτύπωση της υφιστάμενης κατάστασης
-εκπόνηση και αξιολόγιση σεναρίου διαχείρισης με ορίζοντα δεκαετίας.
- αξιολόγηση και εφαρμογή βέλτιστων μεθόδων διαχείρισης.
Ο κ. ΡΑΖΗΣ
Ο Γενικός Διευθυντής της Ελληνικής Εταιρίας Αξιοποίησης και Ανακύκλωσης Α.Ε. κ. Ιωάννης Ραζής έκανε μια εισαγωγή, αναφερόμενος στο γεγονός ότι, μέσω της Ε.Ε.Α.Α., επιτεύχθηκε η απόκτηση υποδομών και γνώσης σχετικά με την Ανακύκλωση και τον λόγο πήρε στέλεχος της Ε.Ε.Α.Α. ο οποίος ανέλυσε την εισήγηση με τίτλο «Αξιοποίηση αποβλήτων συσκευασιών: Οι δραστηριότητες του Συλλογικού Συστήματος Εναλλακτικής Διαχείρισης ΑΝΑΚΥΚΛΩΣΗ», αναφερόμενο στο έργο της, τα προβλήματα που ανακύπτουν και τις προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης και προώθησης της Ανακύκλωσης με το σύστημα των «μπλέ κάδων». Ως προβλήματα εντόπισε την μειωμένη συμμετοχή των Δήμων και την έλλειψη ενημέρωσης.
Πρότεινε την μεγαλύτερη ενεργοποίηση της Αυτοδιοίκησης στον τομέα της Ανακύκλωσης
Ο ΑΡΜΟΔΙΟΣ ΤΗΣ ΕΕΑΑ
Επεσήμανε ότι πέρα από τα περιβαλλοντικά οφέλη και οικονομικά είναι συμφέρουσα η Ανακύκλωση για τους Δήμους, τώρα μάλιστα που με την αλλαγή της νομοθεσίας η χρέωση στους ΧΥΤΑ γίνεται με τον τόνο.
Κάνοντας έναν απολογισμό αναφέρθηκε στην ανάπτυξη των "μπλε κάδων" (από τους 20.000 τόνους το 2005, στους 170.000 τόνους το 2010). Εντυπωσιακή είναι  η αύξηση των ΚΔΑΥ 9 (το 2005 - 27 το 2010) και των οχημάτων Ανακύκλωσης (32 το 2005 - 357 το 2010).

Ο κ. ΑΛΟΥΚΟΣ
Από το Σύστημα Ανακύκλωση Συσκευών Α.Ε. εισηγητής ήταν ο Γενικός Διευθυντής κ. Αλέξανδρος Αλούκος με θέμα «Ανακύκλωση συσκευών στην Ελλάδα».  Εξήγησε ότι, με βάση τον Νόμο, το Σύστημα χρηματοδοτείται από τις υπόχρεες εταιρίες και υπογράφει συμβάσεις με τους Οργανισμούς Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι οποίοι δεν χρειάζεται να κάνουν, στα πλαίσια της σύμβασης, τίποτα άλλο από αυτό που έτσι κι αλλιώς ήδη κάνουν, δηλαδή να συγκεντρώνουν τις συσκευές στα κοντέινερ που το σύστημα τους διαθέτει και αμείβονται με 160 € ανά τόνο αν πιάσουν τον προγραμματισμένο στόχο.. Στόχος είναι να φτάσει στα 4 κιλά ανά κάτοικο το έτος η συγκέντρωση συσκευών. Ως πρόβλημα εντόπισε το γεγονός ότι η χαλυβουργία αγοράζει συμπιεσμένες συσκευές (σκραμπ) από αθίγγανους, λόγω καλύτερης τιμής, καθώς επίσης και το γεγονός ότι υπάλληλοι των Δήμων, εν αγνοία της Υπηρεσίας πουλούν συσκευές για σκράμπ προς ίδιο όφελος.
Ο κ. ΜΑΥΡΙΑΣ
Ο Γενικός Διευθυντής της Ecoelastika Α.Ε. (Συλλογικό Σύστημα ανακύκλωσης ελαστικών) κ. Γεώργιος Μαυριάς, με την εισήγησή του «Ορθολογική Διαχείριση μεταχειρισμένων ελαστικών», αναφέρθηκε στους σκοπούς και τους στόχους του συστήματος και στις δυσκολίες που υπάρχουν, κυρίως λόγω του πολύ εξειδικευμένου αντικειμένου. Τόνισε πάντως ότι οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξης είναι σημαντικές.

Την σειρά των εισηγήσεων έκλεισε ο κ. Ιωάννης Ζουρνάς Πρόεδρος του Συνδέσμου Οργανισμών Τοπικής Αυτοδιοίκησης Νομού Θεσσαλονίκης, με την εισήγησή του «Παρουσίαση των έργων διαχείρισης απορριμμάτων του Συνδέσμου Ο.Τ.Α. του Νομού Θεσσαλονίκης", αναφερόμενος στα έργα του ΧΥΤΑ Μαυροράχης. Σημαντικό στοιχείο της τοποθέτησής του ήταν ότι παρ΄ ότι δεν ζητούν χρήματα από την Πολιτεία για την κατασκευή εργοστασίου επεξεργασίας των απορριμμάτων, εδώ και έναν χρόνο καθυστερεί η γραφειοκρατική διαδικασία(!).



Ακολούθησε μια σειρά ερωτήσεων – τοποθετήσεων των συμμετεχόντων και «στρογγυλό τραπέζι» στο οποίο συζητήθηκαν διεξοδικά τόσο τα προβλήματα που ανακύπτουν, όσον αφορά την προώθηση της Ανακύκλωσης, όσο και οι προοπτικές περαιτέρω ανάπτυξής της, ως της μοναδικής λύσης για την μείωση του όγκου των απορριμμάτων και την ορθολογική διαχείρισή τους.



ΑΚΟΥΣΤΕ ΠΙΟ ΚΆΤΩ ΤΗΝ ΗΧΟΓΡΑΦΗΜΕΝΗ ΕΙΣΗΓΗΣΗ ΤΟΥ κ. Φ. ΚΙΡΚΙΤΣΟΥ



ΜΙΑ ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΥΣΑ ΣΥΝΑΤΗΣΗ ΕΡΓΑΣΙΑΣ-ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ ZERO WARE

ΡΥΠΑΝΣΗ ΤΗΣ ΘΑΛΑΣΣΑΣ ΣΤΟ ΜΑΡΚΟΠΟΥΛΟ ΩΡΩΠΟΥ


"Ρύπανση από ελαιόνερα, μήκους 10 μέτρων και πλάτους 0,5 μέτρων, με ελαφριά οσμή ελιάς και χρώματος μαύρου, αυτοδιαλυόμενη, στη θαλάσσια περιοχή παραλίας Μαρκόπουλου Ωρωπού, διαπίστωσαν στελέχη του Λιμενικού Σώματος που έσπευσαν στο σημείο μετά από τηλεφωνική ενημέρωση.
Διενεργείται προανάκριση από τη Λιμενική Αρχή Ωρωπού ενώ κινήθηκε διαδικασία επιβολής διοικητικών κυρώσεων."   από το blog anatolikiattikinews

ΣΧΟΛΙΟ
Οι διοικητικές κυρώσεις δεν φτάνουν. Ήρθε η ώρα να κινητοποιηθούν οι πολίτες. Δεν μπορεί να συνεχίζεται, στο όνομα όποιων συμφερόντων, η οικολογική καταστροφή. Γιατί περί αυτού πρόκειται. Και μην πει κάποιος ότι επρόκειτο απλά για "ελαιόνερα", γιατί μια ήδη επιβαρυμένη θάλασσα (βλέπε Ασωπός) δεν αντέχει την παραμικρή νέα ρύπανση. Κι ακόμη οποιαδήποτε ανοχή στο σημερινό "μικρό" θα φέρει το αυριανό "μεγάλο".
ΠΑΛΙΕΣ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ
Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ "ΕΙΣΤΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΜΕΝΟΣ/Η ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝ. ΑΡΧΗΣ" ΕΚΛΕΙΣΕ
ΨΗΦΟΙ: ΑΠΟΛΥΤΑ ΝΑΙ: 2 (3,2%) - ΜΑΛΛΟΝ ΝΑΙ: 4 (4,8%) - ΑΠΟΛΥΤΑ ΟΧΙ: 51 (82,3% - ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ: 4 (6,5%) - ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΑΚΟΜΗ: 2 (3,2%).
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΑ: ΑΠΟΛΥΤΑ & ΜΑΛΛΟΝ ΝΑΙ: 8% - ΑΠΟΛΥΤΑ & ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ: 88,8%

Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ "ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΡΟΩΡΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΒΑΡΝΑΒΑ" ΕΚΛΕΙΣΕ.

ΨΗΦΟΙ: ΝΑΙ: 26 (84%) - ΟΧΙ:
5 (16%)

Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ "ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ. ΕΙΣΤΕ ΥΠΕΡ ή ΚΑΤΑ;" ΕΚΛΕΙΣΕ.
ΨΗΦΟΙ:
ΚΑΤΑ ΤΟΥ "ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ 2": 26 (52%)
ΥΠΕΡ ΤΟΥ "ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ 2"
: 24 (48%)
ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΣΥΝΕΝΩΣΗ ΜΕ ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙ: 22 (58%)
ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΣΥΝΕΝΩΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ: 16 (42%)

(βλέπε στην στήλη "ΨΗΦΟΦΟΡΙΕΣ")