ΕΠΙΣΚΕΠΤΕΣ ΠΑΝΩ ΑΠΟ 225 .000 ! !

Πέμπτη 10 Μαρτίου 2011

ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗΣ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΙΣΗΣ. ΠΟΙΟΣ ΣΕΒΕΤΑΙ ΤΟΝ ΔΗΜΟΤΗ;

  • Γράφει ο Γιώργος Κόλλιας

Ο θεσμός του ΣΥΜΠΑΡΑΣΤΑΤΗ ΤΟΥ ΔΗΜΟΤΗ ΚΑΙ ΤΗΣ ΕΠΙΧΕΙΡΙΣΗΣ, ενώ από τους πολίτες έγινε δεκτός με ικανοποίηση, δεν συνέβη το ίδιο και με τους αιρετούς.
Οι πολίτες είδαν έναν θεσμό που θα τους προστάτευε από τις αυθαιρεσίες της Διοίκησης των Ο.Τ.Α., ενώ αντίθετα οι αιρετοί είδαν έναν κίνδυνο που θα τους μείωνε την παντοδυναμία τους και την δυνατότητα "εξυπηρετήσεων" των δημοτών, με αντάλλαγμα την -μελλοντική- ψήφο τους.
Αυτή είναι η ωμή πραγματικότητα, όσο κι να θέλουν οι αιρετοί να την εξωραΐσουν με, δήθεν, αδυναμίες του Νόμου.
Μάλιστα κάποιοι από αυτούς είχαν το θράσος να ζητήσουν από τον Υπουργό των Εσωτερικών να τροποποιήσει τον Νόμο και να αφαιρέσει την αυξημένη πλειοψηφία που απαιτείται για την εκλογή του Συμπαραστάτη, αποδίδοντας σε αυτήν την "αδυναμία" εκλογής του στου Δήμους τους (!).
Ζήτησαν, δηλαδή, με απλά λόγια, να μετατρέψει έναν θεσμό ελέγχου, σε μία ακόμη "υπηρεσία" του Δήμου, στην οποία θα "τακτοποιούσαν" έναν "δικό τους" (συνήθως αποτυχόντα υποψήφιο Σύμβουλο).
Μα η ουσία του θεσμού έγκειται ακριβώς σε αυτήν την αυξημένη πλειοψηφία, η οποία δίνει στον Συμπαραστάτη την δυνατότητα να αρθεί πάνω από τους υφιστάμενους συσχετισμούς και άρα να μπορεί να ελέγχει ουσιαστικά τις Υπηρεσίες, χωρίς να υπόκειται σε "παραταξιακό έλεγχο".
Η έννοια ΔΙΑΒΟΥΛΕΥΣΗ είναι άγνωστη στους Δημάρχους μας, απ΄ ότι φαίνεται. Πλην ελαχίστων, δεν μπήκαν στην διαδικασία να συζητήσουν με τις άλλες Δημοτικές Παρατάξεις του Δήμου τους, προκειμένου να αναζητηθεί ένα πρόσωπο που θα διέθετε εκείνα τα προσόντα που αντικειμενικά απαιτούνται για ταν στελεχώσει το θεσμό και κυρίως την ανεξαρτησία και την αντικειμενικότητα.
Η μη εκλογή Συμπαραστάτη σε μεγάλο αριθμό Δήμων δείχνει ότι όσοι Νόμοι κι αν αλλάξουν, η νοοτροπία των "παλαιάς κοπής" αιρετών παραμένει ίδια. Αν μάλιστα η μη εκλογή Συμπαραστάτη συνδυαστεί και με την σύνθεση των Δημοτικών Επιτροπών Διαβούλευσης, όπου τοποθετήθηκαν, κατά κύριο λόγο "αρεστοί" Φορείς και δημότες, τότε έχουμε ένα σκηνικό, το οποίο αποτελεί αντίγραφο του παλαιού και αποτυχημένου μοντέλου άσκησης τοπικής εξουσίας. Και έτσι τα όποια προβλήματα δημιουργεί η δημιουργία τεράστιων διοικητικών ενοτήτων, με την συνένωση πόλεων με διαφορετικά χαρακτηριστικά, θα γίνουν μεγαλύτερα.
Πράγματι ο Νόμος θα μπορούσε να αλλάξει. Όχι, όμως, προς την κατεύθυνση που επιζητούν οι Δήμαρχοι, αλλά προς την εντελώς αντίθετη κατεύθυνση.
Ας αναλογιστούμε τι θα γινόταν εάν ο Νόμος προέβλεπε ότι θα ήταν άκυρη η εκλογή του Δημάρχου, στον Δήμο του οποίου δεν εκλεγόταν, εντός της τακτής προθεσμίας, Συμπαραστάτης του Δημότη και της Επιχείρισης. Ή αν προέβλεπε την πειθαρχική διαδικασία κατά όλων των μελών του Δημοτικού Συμβουλίου. Θα βλέπαμε τους Δημάρχους όχι μόνο να αναζητούν εναγωνίως εκείνο το πρόσωπο που θα μπορούσε να συγκεντρώσει την εμπιστοσύνη και άλλων Δημοτικών παρατάξεων, αλλά θα έδιναν "γη και ύδωρ". Ακραία επιλογή,   αλλά με την νοοτροπία που διακατέχει τους αιρετούς, ίσως, αναγκαία και σίγουρα αποτελεσματική.
Σε κάθε περίπτωση, εκτιμώ ότι, οι Δημότες πρέπει να χρεώσουν στα αρνητικά του Δημάρχου τους την μη εκλογή Συμπαραστάτη στον Δήμο τους.
Αλλά αρνητική εντύπωση μου έκανε και η θέση του Υπουργού, ο οποίος βλέπει να ακυρώνεται στην πράξη μια νομοθετική του πρωτοβουλία και απλώς "σχολιάζει", αντί να θέσει προ των ευθυνών τους τις Δημοτικές αρχές, ξεκαθαρίζοντας ότι   η εκλογή του Συμπαραστάτη δεν είναι στη διακριτική τους ευχέρεια, αλλά υποχρέωσή τους, που απορρέει από τον Νόμο.
Θεωρώ ότι απαιτείται άμεση νομοθετική πρωτοβουλία από την πλευρά της Κυβέρνησης, η οποία, κατά την γνώμη μου θα πρέπει να κινείται στους εξής άξονες:
- Νέα προθεσμία για την εκλογή του Συμπαραστάτη του Δημότη και της Επιχείρισης, ώστε να αποκατασταθεί άμεσα η εμπλοκή που έχει δημιουργηθεί με την παρέλευση της προβλεπόμενης από το νόμο ημερομηνίας. 
- Σύνδεση της χρηματοδότησης των Ο.Τ.Α. με την λειτουργία του θεσμού. Σε Δήμους που δεν διαθέτουν Συμπαραστάτη θα περικόπτονται οι χρηματοδοτήσεις.
- Διαμόρφωση ενός πλαισίου εκλογής με διαφανείς και αμερόληπτες διαδικασίες.
Είναι οι ώρα να αποδείξουν όλοι ότι σέβονται τον Δημότη και το εννοούν.

2 σχόλια:

Ανώνυμος είπε...

Είναι φανερό ότι οι αιρετοί δεν θέλουν αυτό τον θεσμό. Προτείνω, σκεφθείτε το κι εσείς, ο συμπαραστάτης να κοινοποιεί υποχρεωτικά τις απαντήσεις του σε υποθέσεις, στον συνήγορο του πολίτη. Επίσης,στον συνήγορο του πολίτη θα μπορούσε να ανατεθεί, στις περιπτώσεις των Δήμων που απέτυχαν να εκλέξουν συμπαραστάτη να τους ορίζει αυτός, μετά από ανοιχτή διαδικασία κατόπιν προκήρυξης ή από τους ήδη αρχικά συμμετέχοντες. Είναι ήδη γνωστό ότι άξιοι δημότες δεν πήραν ούτε έναν ψήφο σε πολλούς δήμους.Συμφωνώ απόλυτα μαζί σας και προτείνω να το στείλετε ηλεκτρονικά στον υπουργό εσωτερικών. Κάτοικος ανατολικής αττικής άλλου δήμου.

Unknown είπε...

Φίλε μου
Η πρότασή σου είναι ενδιαφέρουσα και πράγματι θα μπορούσε να δώσει λύση στο αδιέξοδο και μάλιστα μια λύση σωστή,
Θα υποβάλλω πρόταση στον Υπουργό Εσωτερικών.

ΠΑΛΙΕΣ ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΕΙΣ
Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ "ΕΙΣΤΕ ΕΥΧΑΡΙΣΤΗΜΕΝΟΣ/Η ΑΠΟ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΗΣ ΚΟΙΝ. ΑΡΧΗΣ" ΕΚΛΕΙΣΕ
ΨΗΦΟΙ: ΑΠΟΛΥΤΑ ΝΑΙ: 2 (3,2%) - ΜΑΛΛΟΝ ΝΑΙ: 4 (4,8%) - ΑΠΟΛΥΤΑ ΟΧΙ: 51 (82,3% - ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ: 4 (6,5%) - ΠΕΡΙΜΕΝΩ ΑΚΟΜΗ: 2 (3,2%).
ΣΥΓΚΕΝΤΡΩΤΙΚΑ: ΑΠΟΛΥΤΑ & ΜΑΛΛΟΝ ΝΑΙ: 8% - ΑΠΟΛΥΤΑ & ΜΑΛΛΟΝ ΟΧΙ: 88,8%

Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ "ΘΕΛΕΤΕ ΝΑ ΓΙΝΟΥΝ ΠΡΟΩΡΕΣ ΕΚΛΟΓΕΣ ΣΤΟΝ ΒΑΡΝΑΒΑ" ΕΚΛΕΙΣΕ.

ΨΗΦΟΙ: ΝΑΙ: 26 (84%) - ΟΧΙ:
5 (16%)

Η ΔΗΜΟΣΚΟΠΗΣΗ "ΔΙΟΙΚΗΤΙΚΗ ΜΕΤΑΡΡΥΘΜΙΣΗ. ΕΙΣΤΕ ΥΠΕΡ ή ΚΑΤΑ;" ΕΚΛΕΙΣΕ.
ΨΗΦΟΙ:
ΚΑΤΑ ΤΟΥ "ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ 2": 26 (52%)
ΥΠΕΡ ΤΟΥ "ΚΑΠΟΔΙΣΤΡΙΑ 2"
: 24 (48%)
ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΣΥΝΕΝΩΣΗ ΜΕ ΚΑΠΑΝΔΡΙΤΙ: 22 (58%)
ΑΝ ΓΙΝΕΙ ΣΥΝΕΝΩΣΗ ΜΕ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟ: 16 (42%)

(βλέπε στην στήλη "ΨΗΦΟΦΟΡΙΕΣ")